Guardian: „Végzetes hibát követ el a Nyugat, amikor megvédi az izraeli légteret, de Ukrajna esetében már nem hajlandó ugyanerre”
Nathalie Tocci, az olasz Külpolitikai Intézet igazgatónője nyilatkozott a brit lapnak.
Az orosz elektronikai hadviselési alakulatok nemcsak az amerikai GPS, hanem az európai Galileo helymeghatározó műholdak adásait is elnyomják, így teljesen megbéníthatják a repülőgépek navigációját.
Nyitókép: Urbanandsport / NurPhoto via Getty Images
A The Sun értesülése szerint több ezer utasszállító gépet veszélyeztet az, hogy az oroszok folyamatosan blokkolják a műholdas navigációt, és hamis radarjeleket sugároznak. A lap által megkérdezett légügyi szakemberek szerint ez rendkívüli módon veszélyeztetheti a repülés biztonságát. Az orosz hadsereg hadászati és vélhetően stratégiai céllal, főként Kelet-Európában és a Baltikumban zavarja jelenleg a műholdas navigációt.
Viszont ez az utasgépek navigációs rendszereit könnyen használhatatlanná teheti. A pontatlan műholdas jelek miatt a pilóták könnyen letérhetnek a kijelölt légifolyosókról, ami akár tragédiával is végződhet. Ráadásul az oroszok emellett további intézkedéseket is hoztak: hamis radarjeleket is sugároznak a gépeknek, ezáltal azt a látszatot keltve, mintha a repülő pillanatokon belül összeütközne egy másikkal.
Ilyenkor a pilótáknak gyors kitérő manővereket kell tenniük, ami szintén komoly kockázatokat rejthet magában, hiszen ha elhagyják a kijelölt légifolyosót és a gép instabillá válhat a hirtelen kormánymozdulatok miatt. Tavaly augusztustól az idén márciusig az ilyen típusú jelzavarás
1368 WizzAir- és 2309 Ryanair-járatot érintett Kelet-Európa és a Baltikum felett, de 82 esetben a brit nemzeti légitársaság, a British Airways utasai is veszélyben voltak.
A lap szerint orosz elektronikai hadviselési alakulatok nemcsak az amerikai GPS, hanem az európai Galileo helymeghatározó műholdak adásait is elnyomják, így teljesen megbéníthatják a repülőgépek navigációját.
Az Európai Repülésbiztonsági Hatóság (European Aviation Safety Agency) már januárban jelezte, hogy zavarják a műholdas helymeghatározó rendszereket, de azt akkor még nem közölte, hogy kikre gyanakszik. Luc Tytgat, a szervezet főtitkára aggasztónak nevezte, hogy egyre gyakrabban fordulnak elő ilyen veszélyes esetek.
A The Sun emlékeztet rá, hogy márciusban még a Lengyelországba látogató brit védelmi miniszter, Grant Shapps különgépének navigációs rendszere is megbénult, amikor a a kalinyingrádi orosz exklávé közelében repült.
Az égbolton sík terepről egyszerre 7-12 műhold látható, melyből a helymeghatározáshoz 4, a tengerszint feletti magasság meghatározásához pedig további egy műhold szükséges.
A repülési szakértőktől szerzett adatokat elemezve a londoni újság arra a következtetésre jutott, hogy a polgári légijáratok a legnagyobb veszélyben Lengyelország, a balti államok és Törökország légterében vannak. Finnország, Románia és Bulgária felett közepes szintű a fenyegetettség.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Nathalie Tocci, az olasz Külpolitikai Intézet igazgatónője nyilatkozott a brit lapnak.
Kapcsolódó cikkek a Háború Ukrajnában aktában.
Nem, Pavel Fedosenko nem Putyin ügynöke, hanem Zelenszkij főtisztje.
Az orosz vezetők valószínűleg már hónapok óta gondolkodnak egy hatalmas nyári offenzíva elindításában.
Philipp Petersen hadtörténész szerint „nem az a kérdés, hogy Oroszország megtámad-e minket, hanem az, hogy mikor és hol”.